Alle selectieteams hebben hetzelfde einddoel: een goede boekenlijst voor hun leeftijdsgroep maken. Maar wat houdt dat precies in? En hoe bereiken we dat doel?

De context van de Leesjury

Met je selectieteam werk je binnen de context van de Leesjury. Het spreekt voor zich dat de lijsten voor de juryleden de basisprincipes van de Leesjury belichamen. Verder streven we binnen elke lijst variatie na, hebben we oog voor diversiteit en representatie en zorgen we ervoor dat elk boek in de juiste leeftijdsgroep staat. 

De Leesjury wil het leesplezier van kinderen vergroten, en hen doen groeien als lezer. Ze doet dit door verschillende soorten verhalen aan te bieden, door met de juryleden te praten over die verhalen, en door lezers bij elkaar te brengen.

Wat is een goed Leesjury-boek?

Is elk goed boek een goed Leesjury-boek? Een goed Leesjury-boek is in de eerste plaats goed gemaakt. Het maakt deel uit van een gevarieerde lijst en het brengt kinderen leesplezier. 

een selectie van Leesjury-boeken

© Michiel Devijver | Iedereen Leest

Argumenteren

Een verhaal is goed als jij dat vindt. Het belangrijkst is dat je je oordeel kan beargumenteren. Een stevige argumentatie steunt op drie pijlers: inzicht in hoe verhalen en beelden werken, een rijke woordenschat om je oordeel te formuleren, en zelfkennis.

Wanneer zien we elkaar?

Iedereen Leest helpt je bij je werk als selectielezer. We organiseren digitale en real life vormingsmomenten, waarbij we praten over onderwerpen die interessant zijn voor de Leesjury en de boekenlijsten. De hoogdag is elk jaar de selectiebijeenkomst, waarop we de lijsten samenstellen.

©Michiel Devijver en Iedereen Leest