Het stappenplan

Wil je je eigen werking van de Leesjury beginnen? Deze algemene richtlijnen en het stappenplan wijzen je de weg.

Onderschrijf de basisprincipes van de Leesjury

kinderen rond een tafel vol boeken
© Michiel Devijver | Iedereen Leest

De Leesjury is een leesclub waarin kinderen en jongeren boeken lezen en erover nadenken of praten. Achter die omschrijving schuilen een aantal basisprincipes. Zo wil de Leesjury het leesplezier van kinderen en jongeren vergroten door een variëteit aan verhalen aan te bieden. Door verschillende soorten verhalen te lezen, ontdekken de juryleden wat ze graag en minder graag lezen. Dit doet hen groeien als lezer. De Leesjury brengt duizenden juryleden samen om te praten over boeken in bibliotheken, scholen en boekhandels.

Neem, als je aan de slag wil met de Leesjury, deze principes goed door. Zo werken we allemaal met dezelfde ideeën in het achterhoofd.

Stel jezelf een aantal vragen

Door jezelf een aantal vragen te stellen, krijg je een goed zicht op wat je wil doen en op wat voor jou praktisch haalbaar is.

  • Waar start ik mijn werking op?
    Meestal organiseren bibliotheken een werking van de Leesjury. Maar ook scholen en boekhandels kunnen meedoen. Net zo goed zijn er samenwerkingsverbanden tussen privépersonen, scholen, bibliotheken en boekhandels.
  • Wie helpt mij? 
    Iedereen Leest zorgt voor inhoudelijke en praktische ondersteuning, maar je kan niet zonder medewerkers. Kunnen je collega's je helpen? Wie wil met de juryleden praten over de boeken? 
  • Waar vind ik middelen? 
    De boeken van de Leesjury aankopen, kost geld. Misschien past dit binnen het budget van de bibliotheek of school. Maar daarnaast komen er ook kosten bij voor promotiematerialen, kopieën, drankjes tijdens bijeenkomsten, verplaatsingsonkosten voor begeleiders... Wie betaalt dit?
  • Met welke leeftijdsgroep(en) begin ik? 
    Je hoeft niet meteen voor elke leeftijdscategorie een groep op te starten. Kleinschalig beginnen heeft zo zijn voordelen. Het volgende jaar groeien een aantal juryleden door naar de volgende leeftijdsgroep. Zo kan het aantal leeftijdsgroepen en het aantal juryleden in je werking geleidelijk groeien.

Volg het stappenplan

1.  Stel een lokale coördinator aan

De lokale coördinator is de spil van de werking. Z/hij zorgt ervoor dat de begeleiders, juryleden en hun ouders op de hoogte zijn van alle informatie van de Leesjury. Verder stelt h/zij de planning op, zorgt dat de boeken beschikbaar zijn en geeft de stemmen door. De coördinator kan onderaan deze pagina een account aanvragen.

2.  Kies of je met of zonder leesgroepen werkt

  • In een werking met begeleide leesgroepen komen de juryleden samen om over de boeken te praten. Een volwassene begeleidt hen hierbij.
  • In een werking zonder begeleide leesgroepen lezen en beoordelen de juryleden de boeken zelf (vaak met hulp van hun ouders). De coördinator informeert hen regelmatig en verzamelt hun stemmen. 

Je kan zowel mét als zonder begeleide leesgroepen werken, bijvoorbeeld omdat je voor sommige leeftijdsgroepen geen en voor andere wél begeleiders hebt. De leeftijdsgroepen zonder begeleiding kunnen dan een niet-begeleide leesgroep zijn, maar je kan deze juryleden ook doorverwijzen naar de internetjury. Daar geven ze hun stem zelf via de website door. 

3.  Bepaal met welke leeftijdsgroepen je werkt

Je kan met alle leeftijdsgroepen starten, maar dat moet niet. Ben je niet zeker van je respons, dan is het een goed idee om met groep 3 en/of 4 te starten. Hierin zitten meestal veel enthousiaste kinderen. Het volgende jaar zullen sommige juryleden doorgroeien naar de volgende leeftijdsgroep, en kan je werking geleidelijk meegroeien.

4. Verzamel de boeken

Begin op tijd met het verzamelen van de boeken. Denk ook na over hoe je ervoor zorgt dat de juryleden alle boeken kunnen lezen. Veel Leesjury-werkingen werken samen met bibliotheken of een andere werking in de buurt, en gebruiken een doorschuifsysteem voor de boeken. 

5. Stel een jaarplanning op

Leg op voorhand alle data vast: wanneer zijn je bijeenkomsten, wanneer stemmen de juryleden, is er een start- en een slotbijeenkomst? De meeste groepen komen elke maand samen om telkens twee boeken te bespreken, maar bij jongere groepen kan je bijvoorbeeld elke week een boek voorlezen en erover praten.

6. Zoek en verwen de juryleden en begeleiders

Zoek juryleden en (eventuele) begeleiders. Plaats een oproep, ga langs bij klassen, informeer je vaste ploeg vrijwilligers... Kortom: maak je Leesjury-werking bekend. Weet ook dat zoiets tijd nodig heeft om te groeien.

Wanneer je werking loopt, zorg je er als coördinator voor dat iedereen een fijn leesjaar heeft. Dat doe je door je juryleden en je begeleiders goed en op tijd te informeren, hen geregeld (informeel) aan te spreken, en af en toe te verwennen.

7. Geef de stemmen door

Rond eind april geef je als coördinator de stemmen door. Dat doe je via je account. 

8. Sluit het jaar feestelijk af

Iedereen feest graag. Met een slotfeest sluit je het leesjaar in stijl af. Je zet je juryleden, begeleiders en de boeken in de bloemetjes - én je maakt de winnaars bekend. Een extra pluspunt is dat je op deze manier je Leesjury-werking zichtbaar maakt in de bibliotheek of op school. Goed om weten is dat je steun kan krijgen bij Iedereen Leest als je samen met afdelingen uit de buurt een feest organiseert.

Zin om eraan te beginnen?

Vul dan onderstaand formulier in om een account aan te vragen!