Ben je als kersvers coördinator klaar om je eigen Leesjury-groep op te richten? Met deze checklist zie je niets over het hoofd. Via het formulier onderaan meld je je aan als coördinator.
De coördinator is de spil en het aanspreekpunt van je werking. Coördinatoren onderhouden het contact met Iedereen Leest, ze houden de begeleiders, juryleden en hun ouders op de hoogte, stellen de planning op, zorgen dat de boeken beschikbaar zijn en geven de stemmen door. Vaak is de coördinatoren een bibliotheekmedewerker of leerkracht, maar dat moet niet.
Check!
|
De bibliotheek is een vanzelfsprekende leverancier van Leesjury-boeken, als organisator of partner van een Leesjury-werking. Evengoed kopen scholen of oudercomités de boeken zelf aan.
Hoeveel boeken je aankoopt, hangt af van je eigen situatie en middelen. Weinig Leesjury-groepen hebben één boek per jurylid. De meeste groepen gebruiken een doorschuifsysteem waarin ze goede afspraken maken met de juryleden en hun ouders.
Probeer bij je directie of bestuur te pleiten voor het investeren in boeken. Ook na het leesjaar zijn de Leesjury-boeken een waardevolle aanwinst voor je collectie!
Check!
|
Het aantal exemplaren dat je nodig hebt, hangt af van hoe je te werk gaat. Lezen de juryleden tegelijk hetzelfde boek? Dan heb je meer exemplaren nodig dan wanneer je hen vrij laat kiezen wanneer ze wat lezen.
Denk na over de leeftijdsgroepen waar je mee wil werken. Je kan met alle leeftijdsgroepen starten, maar dat moet niet. Kies de groepen waarvoor je al juryleden hebt of waar je je goed bij voelt. Wanneer je juryleden doorgroeien naar de volgende leeftijdsgroep, kan je werking vanzelf meegroeien.
Weet dat persoonlijk contact vaak het beste werkt als je juryleden wil werven. Richt je rechtstreeks tot hen, maar vergeet - zeker bij jongere kinderen - ook de ouders niet te informeren!
Check!
|
Als je met begeleide leesgroepen werkt, heb je begeleiders nodig. De meeste begeleiders zijn vrijwilligers, maar voor sommige leerkrachten of bibliotheekmedewerkers is het deel van hun job. Zorg ervoor dat je begeleiders weten wat de Leesjury inhoudt en waar hun taak als begeleider uit bestaat.
Blijf tijdens het leesjaar betrokken. Pols naar wat goed gaat en waar ze op botsen, laat je begeleiders onderling in gesprek gaan en verzorg hen hen met een kleine attentie!
Check!
|
De meeste Leesjury-groepen organiseren begeleide leesgroepen, maar dat moet niet. Dit zijn mogelijke scenario's:
Je kan die twee scenario's combineren: dan werk je zowel mét als zonder begeleide leesgroepen. Bijvoorbeeld omdat je voor sommige leeftijdsgroepen geen begeleiders hebt en voor andere wel.
Als je met begeleide leesgroepen werkt, ga je na hoe vaak, wanneer en waar die kunnen samenkomen. Maar ook zonder leesgroep, kan je de juryleden op gezette tijden bij elkaar brengen - bijvoorbeeld bij de start en aan het eind van het leesjaar.
Check!
|
Sla de handen in elkaar! Scholen en bibliotheken zetten vaak samen een Leesjury-werking op poten, waarbij de bibliotheek bijvoorbeeld voor de boeken zorgt. Evengoed kan je vrijwilligers of ouders engageren. Vraag rond en onderzoek de mogelijkheden. Er kan vaak meer dan je denkt!
Check!
|
In 2025 brachten 19.310 juryleden hun stem uit. Met je eigen werking, hoe klein of groot die ook is, maak je deel uit van een groter geheel!
Meld je aan via dit formulier. Daarna krijg je een account waarmee je je werking kan opstarten.