Checklist

Ben je als kersvers coördinator klaar om je eigen Leesjury-groep op te richten? Met deze checklist zie je niets over het hoofd. Via het formulier onderaan meld je je aan als coördinator.

De coördinator

De coördinator is de spil en het aanspreekpunt van je werking. Coördinatoren onderhouden het contact met Iedereen Leest, ze houden de begeleiders, juryleden en hun ouders op de hoogte, stellen de planning op, zorgen dat de boeken beschikbaar zijn en geven de stemmen door. Vaak is de coördinatoren een bibliotheekmedewerker of leerkracht, maar dat moet niet.
 

Check!

  • Wie is je coördinator?
  • To do: account aanmaken op deleesjury.be (onderaan deze pagina)

De boeken

De bibliotheek is een vanzelfsprekende leverancier van Leesjury-boeken, als organisator of partner van een Leesjury-werking. Evengoed kopen scholen of oudercomités de boeken zelf aan.

Hoeveel boeken je aankoopt, hangt af van je eigen situatie en middelen. Weinig Leesjury-groepen hebben één boek per jurylid. De meeste groepen gebruiken een doorschuifsysteem waarin ze goede afspraken maken met de juryleden en hun ouders. 

Probeer bij je directie of bestuur te pleiten voor het investeren in boeken. Ook na het leesjaar zijn de Leesjury-boeken een waardevolle aanwinst voor je collectie!
 

Check!

  • Waar haal je de boeken? Wil je een samenwerking met de bibliotheek op poten zetten?
  • Hoe verdeel je de boeken onder de juryleden?
  • Hoeveel boeken heb je nodig?
  • Wie betaalt de boeken? Hoe groot is je boekenbudget?
  • Werk je met e-boeken voor groep 5, 6 en 7?
  • Heb je toegang tot de Luisterpuntbibliotheek?
(c) Simon Bequoye en Iedereen Leest

FAQ: Hoeveel exemplaren van elk boek hebben we nodig?

Het aantal exemplaren dat je nodig hebt, hangt af van hoe je te werk gaat. Lezen de juryleden tegelijk hetzelfde boek? Dan heb je meer exemplaren nodig dan wanneer je hen vrij laat kiezen wanneer ze wat lezen. 

  • Een bijeenkomst ophangen aan één of twee vooraf afgesproken titels is vaak verrijkend. Veel Leesjury-begeleiders vertellen dat je even boeiende gesprekken kan voeren wanneer de juryleden niet tegelijk dezelfde boeken gelezen hebben. Met die aanpak kunnen ze elkaar ook extra motiveren.
  • Wees realistisch. Het is oké om de grootte van je groep te laten afhangen van je boekenbudget

De juryleden

Denk na over de leeftijdsgroepen waar je mee wil werken. Je kan met alle leeftijdsgroepen starten, maar dat moet niet. Kies de groepen waarvoor je al juryleden hebt of waar je je goed bij voelt. Wanneer je juryleden doorgroeien naar de volgende leeftijdsgroep, kan je werking vanzelf meegroeien.

Weet dat persoonlijk contact vaak het beste werkt als je juryleden wil werven. Richt je rechtstreeks tot hen, maar vergeet - zeker bij jongere kinderen - ook de ouders niet te informeren!
 

Check!

  • Met welke leeftijdsgroepen ga je aan de slag?
  • Hoe groot kan een groep zijn?
  • Hoe ga je aan de slag met juryleden die minder vlot lezen?
  • Hoe ga je juryleden werven? Hoe maak je de Leesjury zichtbaar? Maak je flyers? Bouw je een themastand? Verspreid je affiches? Ga je langs op scholen of in klassen?
  • Hoe kan je je juryleden tijdens het jaar gemotiveerd houden?
(c) Simon Bequoye en Iedereen Leest

Tips

  • Als je niet zeker bent van de respons, zijn groep 3 en groep 4 een goede optie. Hierin zitten meestal veel enthousiaste kinderen.  
  • Met enthousiaste en leesgrage leerkrachten, zijn groep 1 en groep 2  handig. Je leest de boeken voor in de klas, om er daarna samen over te praten en rond te werken.
  • Je beslist zelf hoe groot je een leesgroep maakt. De meeste leesgroepen bestaan uit maximum 12 juryleden. 

De begeleiders

Als je met begeleide leesgroepen werkt, heb je begeleiders nodig. De meeste begeleiders zijn vrijwilligers, maar voor sommige leerkrachten of bibliotheekmedewerkers is het deel van hun job. Zorg ervoor dat je begeleiders weten wat de Leesjury inhoudt en waar hun taak als begeleider uit bestaat.

Blijf tijdens het leesjaar betrokken. Pols naar wat goed gaat en waar ze op botsen, laat je begeleiders onderling in gesprek gaan en verzorg hen hen met een kleine attentie! 
 

Check!

  • Organiseer je begeleide leesgroepen? Voor welke leeftijdsgroep(en)?
  • Hoeveel begeleiders heb je nodig? Doe je een brede oproep of spreek je gericht mensen aan?
  • Welke informatie en materialen geef je aan je begeleiders? Denk aan alle praktische zaken, maar ook inhoudelijke ondersteuning zoals de inspiratiefiches, de artikels op deleesjury.be en de Facebookgroep 'Begeleiders De Leesjury'.
  • Hoe volg je de begeleiders op? Spreek je tussendoor af voor een stand van zaken?
  • To do: koppel je begeleiders aan je account op deleesjury.be.  
(c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

FAQ: Moeten we leesgroepen organiseren?

De meeste Leesjury-groepen organiseren begeleide leesgroepen, maar dat moet niet. Dit zijn mogelijke scenario's:

  1. Een werking met begeleide leesgroepen: de juryleden komen samen om over de boeken te praten. Je hebt begeleiders nodig, een plek en een moment om samen te komen. 
  2. Een werking zonder begeleide leesgroepen: de juryleden lezen en beoordelen de boekenzelf (vaak met hulp van hun ouders). De coördinator informeert en motiveert hen, leent de boeken uit en verzamelt hun stemmen. 

Je kan die twee scenario's combineren: dan werk je zowel mét als zonder begeleide leesgroepen. Bijvoorbeeld omdat je voor sommige leeftijdsgroepen geen begeleiders hebt en voor andere wel.

De bijeenkomsten

Als je met begeleide leesgroepen werkt, ga je na hoe vaak, wanneer en waar die kunnen samenkomen. Maar ook zonder leesgroep, kan je de juryleden op gezette tijden bij elkaar brengen - bijvoorbeeld bij de start en aan het eind van het leesjaar.
 

Check!

  • Wanneer en waar komen je leesgroepen bij elkaar?
  • Hoe lang duurt een bijeenkomst?
  • Hoeveel of welke boeken bespreek je per bijeenkomst?
  • Hoe ziet een bijeenkomst er in grote lijnen uit? Leest iedereen tegelijk hetzelfde boek of niet?
  • Weten de begeleiders waar ze de inspiratiefiches kunnen vinden? 
  • Organiseer je een start- en/of slotbijeenkomst voor alle leeftijdsgroepen?
  • Organiseer je een slotfeest waarop je de winnaars bekendmaakt?
(c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Tips

  • Maak bij het begin van het leesjaar samen met je begeleiders een planning die je met de juryleden en hun ouders deelt.
  • Sommige Leesjury-groepen - vaak degene die met groep 1 werken - kiezen voor een korte en krachtige Leesjury-periode. Dan organiseren ze bijvoorbeeld een paar weken lang elke zaterdag een bijeenkomst waarop ze telkens één of twee boeken (voor)lezen en bespreken. De bibliotheek van Kortrijk organiseert zelfs elk jaar een Leesjurykamp voor groep 1 tijdens de krokusvakantie.
  • Denk gerust out of the box. Sommige groepen houden de bijeenkomsten van groep 6 of 7 bijvoorbeeld in een koffiebar.
  • Als je met minstens drie Leesjury-werkingen samen een slotfeest organiseert, kan je met de steun van Iedereen Leest één of meerdere auteur(s) en/of illustrator(en) uit groep 1 tot 4 ontvangen. Blijf op de hoogte via deleesjury.be en de nieuwsbrief!

Samenwerkingen

Sla de handen in elkaar! Scholen en bibliotheken zetten vaak samen een Leesjury-werking op poten, waarbij de bibliotheek bijvoorbeeld voor de boeken zorgt. Evengoed kan je vrijwilligers of ouders engageren. Vraag rond en onderzoek de mogelijkheden. Er kan vaak meer dan je denkt!
 

Check!

  • Met wie kan of wil je je Leesjury-werking op poten zetten?
  • Bij welk aspect heb je hulp nodig?
  • Wat zoek je bij een partner? Wat kan jij je partner bieden? 
(c) Simon Bequoye en Iedereen Leest

Samen zijn we de Leesjury!

In 2025 brachten 19.310  juryleden hun stem uit. Met je eigen werking, hoe klein of groot die ook is, maak je deel uit van een groter geheel!
 

Meld je aan als coördinator!

Meld je aan via dit formulier. Daarna krijg je een account waarmee je je werking kan opstarten.